Pages

19 November 2011

9: Cuti sekolah (kerja rumah?) ^_-

Sudah lama blog ni tak bergerak....mungkin sahabat2 yg sepatutnya post sblm ni.. ada halangan rasanya....(husnudzon)...tapi tidak mengapa...kerana saya akan menge'post' pula...
Cuti sekolah untuk sekolah menengah al-amin bangi bermula.....Apa yang aku lakukan...di rumah...?


Alhamdulillah, cutiku kali ini... bermakna lah juga...kerana saya mula membuat kerja2 rumah yang sebelum ni saya jarang lakukan seperti memasak....jemur kain....lipat kain....sapu lantai...dan sbagainya...

1. Memasak- hihi...alhamdulillah saya sudah pandai memasak masak lemak, kari, sambal, masak kicap, sayur campur dan macam-macam lagi....(tapi biasalah 1st try...ada sdikit masin, manis, terlebih santan dan ada juga yg tak ada rupa) tapi alhamdulillah keluarga saya menerima apa yg ada! (terima kasih Allah krn mengurniakn ku keluarga yg saling menyayangi!)

2. Jemur & lipat kain- Tentang kain ni saya dah power dah...jadi sekejap je dah siap!

3. Sapu lantai - yang ni jarang2 la...tapi saya tahu saya kena buat.....sebab nanti rumah berhabuk!

Maka, apa yang saya dapat dari kerja2 di atas, insyaallah saya dpt memenuhi sedikit demi sdkt muwasafat tarbiah..

; aqidah yg sejahtera- insyaallah saya niatkan krn Allah 

; ibadah yg sohih- insyaallah ini adalah ibadah umum kpd Allah 

; akhlak yg mantap-insyaallah saya akan berakhlak mengikut akhlak Rasulullah sallallahualaihiwasallam

; sihat tubuh badan-insyaallah saya akn menjadi sihat dgn m'buat kerja2 rumah ni...

; luas ilmu pengetahuan- insyaallah saya dpt bnyk pengetahuan tntg memasak dsb..

; mujahadah melawan hawa nafsu- insyaallah dgn m'buat kerja2 rumah ni, saya dpt b'disiplin melawan nafsu.

; menjaga waktu- insyaallah saya dpt mengisi masa saya sebaik2nya...

; tersusun dlm urusan-insyaallah saya dpt menyusun segala urusan dgn mudah...

;mampu berdikari- insyaallah saya akan kurang bergantung pd org lain dn mula berdikari!

; bermanfaat pd org lain- insyaallah saya dpt m'beri manfaat utk keluarga saya....

Jadi, siapa2 yg bergelar manusia , (org lelaki dan perempuan) belajarlh utk membuat kerja2 rumah sprti ini....terutamanya seorang muslim! Ingatlah Islam mementingkan kebersihan, keindahan...dan jadikanlah rumah anda baiti jannati (rumahku syurgaku)....

sekian,Allahua'lam...wassalam!

4 comments:

  1. wah2! boleh kahwin dah ni ;p gurau je lah.
    saya masak juga di rumah!
    nanti bolehlah merasa masakan sahabat2 lain..

    ReplyDelete
  2. ehem! saya masih muda dan ingin melanjut pelajaran ke menara gading... tapi kalau 4 tu, mungkin dah sedia? (saya juga sdg berjenaka)~siapa suruh kenakn kita!~

    ReplyDelete
  3. owh..kn btol saye ckp(dlm hati).
    kalian sahabat2ku semua sdg prepare untk lbh menjadi dewasa..(x pe berubah ke arah lebih baik)
    alaaa..dh xde kwn laa lps nih..:(

    ReplyDelete
  4. heheh, pandai, kaitkan dgn muasofatul tarbiyyah~
    apakah, 6 ? ramai kawan dok luar tuh.

    ReplyDelete