Pages

28 October 2011

8: Main tarik tali








Sakit senggugut mula menyinggah seperti selalu, namunku gagahkan diri mengambil laptop dell miniku dan menekan papan kekunci yang juga dipenuhi huruf jawi untuk menceritakan apa yang sedang menari di fikiran ini. Bak kata seseorang "it's an open diary.just write anythin'..." Adeh, diperli pula. Terus-terang, jari jemari ini terasa berat untuk menulis tinta ini, tapi tidak mengapa, kerana saya memikirkan hati-hati rakan se'nombor' yang lain saya memikir dan menapis apa yang perlu diceritakan.

Minggu ini begitu banyak soalan yang saya terima, "kenape nti mengelamun jauh nih?", "nti terase ke dgn dieorang?", "macam mane sekarang?". Hanya senyuman yang mampu terukir dari bibir ini. Ehem2, untuk merungkai persoalan yang berada di minda nombor2 semua, biar saya ceritakan status 8 bagaimana sekarang...






HOW'S EIGHT?
I'm fine secara fizikalnya. Spiritual? There're up and down. M.A.N.U.S.I.A. Sedang merasa ada sesuatu yang hilang. Usah bertanya apa, tidak mampu untuk ku jawab. Sekarang, lapan mudah sensitif kembali dan bersendirian. That's all about 8 currently..

Okay, kembali pada tajuk. Lapan sedang main tarik tali?
Haha...Perlukah saya bercerita?Sudah tentu tidak,I'm not that kind of person... :D
Mengharungi babak gelap dalam hidup memang sukar.Begitu juga saya. Situasi saya sekarang ini, saya berada di antara ruang yang gelap gelita dan ruang yang terang benderang.Bila2 masa sahaja saya boleh kembali ke ruang yang gelap gelita itu.Tolong lahh,saya tidak mahu menjejakkan kaki walau setapak pun ke ruang yang hitam itu. Semua nombor2 telahpun berjaya memboloskan diri dari ruang yang gelap itu,tapi saya tidak nombor2 sekalian. Nombor2 sekalian,anda selaku orang yang berada di ruang yang cerah itu, tariklah tali saya agar saya dapat bersama2 kalian dan melengkapkan turutan nombor 1,2,3,4,5,6,7,8,9 dan seterusnya mengubah yang lain. Anda,jangan biarkan 8 ini terus meraba dalam samar2 gelap. Tariklah aku! Cukuplah sekali,saya tidak mampu mengharunginya sendirian. Memang kalian nampak luaran lapan sihat, tapi pernahkah kalian tanya yang dalam ini?

Kadang2 sedih dan terasa diri ini bodoh sekali bila teringat babak gelap dahulu.Patutkah saya jadi begitu kerana telah mempunyai rakan2 nombor yang sentiasa mengingatkan.Sudah semestinya tidak. Saya jadi begitu dahulu kerana diri saya sendiri.Maaf rakan2 senombor yang lain, kerana nombor lapan yang sangat lemah ini telah mengecewakan anda secara diam2.

Sahabat saya beritahu kepada saya "ukhti,benda yang ukhti sedang lalui sekarang ini merupakan private tarbiyah daripada Allah."  Saya tidak terfikir akan perkara itu.

Untuk mendapatkan kemanisan tarbiyah itu, kita perlu melepasi pahitnya terlebih dahulu.



Jika rakan2 senombor sekalian melihat nombor lapan ini bersendirian dan mengelamun, sebenarnya tidak, nombor lapan sedang bermonolog dalaman, berlakunya pendebatan antara si merah nombor lapan yang kecil dan si putih nombor lapan yang kecil. Mana satu yang akan menang? Liga pendebatan tersebut tidak pernah habis. Tunggu dan lihat nombor lapan ini bagaimana... Kalau nombor2 sekalian rasa perlu untuk menghentikan sebentar pendebatan itu, silalah tarik saya keluar dari liga itu kembali ke alam nyata,anda sangat dialu-alukan.

Konklusinya,

"Adakah manusia itu mengira, bahwa Kami akan membiarkan sahaja mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji oleh Allah swt." 
(Al-Ankabut : 2)


Saya tidak bersendirian kan?




10 comments:

  1. tidak 8,kamu tidak bersendirian.
    saya+kami semua akan tetap berusaha tarik kamu!

    because u're worth it :)
    dah3,jgn bersedih 8 ;)
    let bygone be gone.
    do not let ur future be eaten by the past :)

    love ya!

    ReplyDelete
  2. alamak-alamak! :)

    Kamu tak bersendirian.
    Jangan sentiasa memikirkan perkara2 gelap yang dah berlaku.
    Masakan tidak, Tuhan sentiasa dekat~!

    ReplyDelete
  3. "Wahai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang sabar"(2:153)
    InsyaAllah, kita akan sama2 memperbaik diri...

    ReplyDelete
  4. Kalau mahu ikutkan yg lepas,memang stress bila memikirkannya. Namun, perbuatan kita yg lepas itu kdg2 memberikn motivasi agar tidak mengulangi dan terus mara ke hadapan.

    ReplyDelete
  5. 5 always here >,29 October 2011 at 12:06

    biarkan yg lepas itu berlalu..
    dan jgn biarkan yg bakal datang itu perg begitu shj...
    And 'always moving foward'to the right way...
    insyaAllah....tuhan sentiasa tunjukkan jalan bg hambanye yang mencari2 kebenaran....

    ReplyDelete
  6. Tak. walaupun kita memang nampkak renggang sudah.. tu hanya fizikal. insyAllah kita masih bertaut.

    betul cakap 4 tu!

    sebab, saya pun selalu melaluinya(main tarik tali)..

    ^^

    ReplyDelete
  7. oh..ana mintak maaf jikalau ada yg slh ckp
    dan mintak maaf jgk sbb x tau keadaan sahabat mcm nih..

    nti jgn risau
    lihat shbat2 yg kt atas komen menandakan rasa care ke atas kamu.

    Allah sebaik2 tempat untk mengadu nmeminta
    ,so memintalah kpd Nya.

    uhibbuki fillah.^^

    ReplyDelete
  8. Saya juga bersama kalian..!

    Allah sentiasa ada menemani kita mengharungi kehidupan ini bilamana Dia mengaturkan segalanya..

    Semoga Allah mengalirkan kekuatan setelah hadirnya ujian demi ujian..

    Allah mengasihi kalian..demikian juga saya.. =)

    ReplyDelete
  9. admin blog 1234567893 November 2011 at 20:00

    Ehem!
    salah blog ke ni,
    Siapa pulak tulis 10 inih?
    kami sembilan sahaja :P

    ReplyDelete
  10. tu lah pasal tetibe je 10.?

    ReplyDelete