Pages

11 November 2011

1 : Monolog sendiri (;

Bismillah.

Jam, 10.20 malam .




Semalam baru balik dari camping (;

Kita tak tahu, sepanjang bermu'amalah dengan manusia, mungkin manusia itu terasa, atau marah, sedih, kecewa dan sabagainya. Memang, saya tak tahu. Kalau diberitahu, baru saya cuba ubah persepsi sendiri. Sebab itu, saya lebih mengutamakan diam, daripada menyakiti orang lain dengan kata-kata. atau perilaku.

Yeah.

Memaafkan. Cuba lihat contoh yang paling terbaekk! Rasulullah sendiri, ketika fathul Makkah baginda memaafkan penduduk Makkah dengan begitu sahaja. Tahu kita manusia biasa, kadang-kadang rasa tak mampu je nak ikut sunnah baginda. Tapi yang pasti kita kene usaha, untuk meraih redaNya, iye tak? :D

Susah. saya tahu memaafkan itu susah. Sebab kadang-kadang perit tak lepas pun. Orang sentiasa saja lihat kesalahan kita yang satu, tapi liat sangat nak lihat kita punya kebaikan yang beribu. Haih.

Lagi.

Janganlah sentiasa Su'udzhon. Jika kita sangka orang lain itu berubah, tak ke mungkin faktor sekeliling yang berubah. Mungkin diri kita sendiri yang berubah. tengok cermin nampak sendiri :D

Allahu'alam.

# DoCommentAndCorrectMe .

4 comments:

  1. nampaknyer bende ini ditujukan kepada saya... chehh... saya tahu saya memang jahat... jadi, jangan berkata-kata dengan saya lepas ini ya, teman-teman...

    ReplyDelete
  2. Eh-eh.
    Ada jugak yang terasa rupanya.
    Benda ni sebenarnya tak tujukan pada sesiapa pun. random secara spontan je,
    sebab takde idea nk tulis.
    Jadi, senyum ^_^

    ReplyDelete