Pages

2 November 2011

2 : Rapatkah?

Sebenarnya, saya tak ada mood nak menulis, tapi memandangkan hari ni 2 haribulan, tak apa.. buang mood malas tu.. ^^ tanggungjawab ni..




Saya ceritakan apa yang saya dapat hari ni.


Tadi, di tangga, ada seorang ukht ni, dia kata “ tak patut adik2 rapat dengan kakak naqibah dia je.... blablabla..” (ada lagi sebenarnya dia cakap, tapi tak apa..)

Waktu tu saya diam je. Tapi terfikir. Memang jadi macam tu pun. Realiti.

Tapi nak salahkan junior mana boleh. Nak salahkan senior pun tak boleh juga..

Kadang2 selalu juga dengar..,

“ junior ni tak nak tegur senior dia lah..”

“senior ni kenapa macam garang je? Takut lah nak tegur..”

Kalau dah dua2 fikir macam tu memang sampai ke akhir lah tak ada interaksinya..

Satu pihak takut nak tegur sebab senior garang dan nampak macam tak friendly..

Satu pihak lagi tunggu je junior datang tegur. Ego tinggi mungkin? Entahlah..

Jadi.. macam mana proses kenal-mengenal nak terjadi? Mustahil tanpa interaksi antara 2-2 pihak.





Erm.., kalau berdasarkan ayat tu, memang kita semua ni sama. Sama je. Yang bezakan kita adalah dalaman kita.

Dan kita memang sepatutnya kenal orang lain. Kalau ayat tu tunjuk yang kita perlu kenal orang bangsa lain, suku lain.. kalau kawan satu sekolah pun tak kenal macam mana? Satu agama. Parah2..

Ye, cakap memang senang. Nak buat tu yang susah. Nak sembang2 tu yang susah..ye ke?

Tapi takkan kalau susah kita tinggalkan je? Sampai bila2 pun takkan terjadi lah kalau macamtu.

Ada yang kata,” kalau kita tak nak bangun, orang tolak tarik lah macam mana pun, dia takkan bangun punya. Sebab.. yang menentukan tu adalah diri dia sendiri.kemahuan sendiri.”

Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Jadi...

Untuk bagi rapat2 ramai2, 2-2 senior junior lah kena gerak. 2-2 bercakap(senyum je pun boleh). 2-2 ada interaksi. Bukan berdiri statik je. [teori saya]

“sayang perlu dipupuk”. Slow and steady.. kita semua 1. Baru kuat. ^^


[ untuk kita semua juga, 1,2,3,4,5,6,7,8,9.. ]

*ini apa yang saya fikir sekarang. *

No comments:

Post a Comment