Pages

1 December 2011

1 : Usaha itu cantik :D

Bismillah .
HamduLillah 3x .




Lakaran 9 hati. Saya sudah terbayang-bayang jika terus tidak diabaikan sampai ke hari tua :D Istiqamah memang menabjubkan.

Haa. Saya tanya adik-adik usrah.

Tak rindu ke dengan orang yang duduk lutut sama lutut dengan kita dalam halaqah ?

Mereka kata rindu. Hehe. Mestilah, orang yang sama-sama dalam tarbiyah akan terasa rindu. Saya sendiri terasa dengan soalan yang saya ajukan kepada mereka :D

Selepas solat Maghrib. Terpandang pula satu kata-kata,-Allah melihat usaha kita, bukan hasilnya. Seingat saya bukan saya yang menapakkan kertas itu pada dinding. Ibu. Ibu yang letak. Haa :D

Mahu dikaitkan. Seorang Murabbi kata, masa ibarat sungai yang mengalir. Cuba satu masa tapakkan kaki dalam air sungai tu, lepas itu angkat semula. Air yang kita tapak tadi akan terus-terus pergi, dah tak patah balik sebab hala tuju sungai itu akan terus ke laut. Yeh. Masa yang kita lalui, kita usahakan dengan apa. Usaha yang Tuhan pandang dalam segala. Walau hasil itu setinggi gunung mana pun, niat bagaimana pula. Tetapi, jika hasil sedikit, niat+usaha pula bagaimana, mungkinkah lebih hebat (;

Mungkin berusaha Amar Ma'ruf Nahi Mungkar, usaha ubah orang. usaha berubah ke arah kebaikan.Yeh, usaha, iye tak? Cantik sungguh. Cantik usaha yang bekerja ke arah kebaikan, bukan ke arah kemungkaran. 

Malah, pabila berusaha. Otak, tangan, kaki, jari dan segala memberi komitmen, bermakna semua menyumbang peranan+pahala!

Uhibbukunnafillah.

Allahu'alam.

4 comments:

  1. Allah lihat pada usaha ;p

    saya suka ayat itu. rindu antuna semua. bila kita nak duduk lutut ke lutut pulak?.

    ReplyDelete
  2. :D

    sy rindu 4 jugaaa :')
    Jika diizinkan nnt, insyaallah ..

    ReplyDelete
  3. sama2lah kita tingkatkan usaha!...
    jom berusrah !!!
    wo ai ni 1,2,3,4,5,6,7,8 and all muslims in this world and most importantly WO AI NI ALLAH & RASULULLAH!

    ReplyDelete
  4. hah.
    9 sungguh bersemangat!
    wo ai ni Allah & Rasulullah .. :D

    ReplyDelete