Pages

9 December 2011

9: Formula Kejayaan...

Baru2 ni pada 8 Disember, saya menghadiri 1 talk yg menarik...namanya adalah....

'Talks on Muslim Scientist'



Saya hanya ingin berkongsi apa yang saya dapat...Di sana, saya diberitahukan banyak perkara yang saya tidak tahu...antaranya ialah ilmu2 yg kononnya pertama kali diterokai oleh Barat, sebenarnya telah mula diterokai oleh muslim pada zaman dahulu...

Dan, formula kejayaan saintis muslim seperti Ibnu Haitham, Ar-Razi dan lain2 adalah kerana mereka mempunyai hubungan yang baik dgn Allah dan manusia...~hablumminallah wa hablumminnannas~...Mereka juga tidak mengambil 1 bidang untuk dipelajari, sebaliknya menghafal Al-Quran dan menguasai ilmu fiqh di samping mempelajari ilmu sains...

Dlm talk tu juga, dipaparkan 1 video yg dibuat oleh Barat yg menunjukkan mengenai kebenaran Islam...Subhanallah! org Barat juga mengakui kebenaran Islam...
Tontonlah video ini...(tp tiada translation la...ada arabic shj) dan cuba hayati...

                                 

Oleh itu, kita sebagai Muslim patut mengembalikan kembali zaman2 kejayaan Islam...marilah bersama saya menuntut ilmu sebanyak2nya dan mengamalkannya juga menyebarkan...Contohilah ilmuwan2 Islam dahulu...dan yang paling penting, contohilah akhlak Rasulullah...
Allahua'lam....Wassalam...

1 comment:

  1. wah..bgus 9.syabas wa tahniah
    semua elok tgk video tuh.
    sgt bgus..saye pon sbnarnye kene tgk blik
    coz x brapa fhm sgt dlm english
    hehehe need to improve ^^

    ReplyDelete