Pages

17 March 2012

6: penciptaan manusia

sollu ala Muhammad..

First of all...asif jiddan because no post from me last week..and even no 'egentpo'..eceh..speaking pulak..usrah yang the latest ,ada seorang sahabat present tentang penciptaan manusia from hadith..jom renung sebentar..







Seperti yang semua orang sudah maklum..manusia dicipta secara berperingkat di dalam rahim ibu.




Memandang semua sudah tahu mengenai peringkat tersebut,maka tidak perlulah untuk saya ceritakan dengan panjang lebar di sini.

 Perbezaan antara penemuan sains dan Al-Quran menganai penciptaan manusia cuma satu.Iaitu peringkat peniupan roh ke dalam jasad.Mana mungkin sains boleh membuktikan tentang peniupan roh.

Perkara ini telah Allah firmankan dalam Al-Quran....



Perkara yang ingin saya ambil dari sini ialah,hadith menyatakan tujuan Allah mencipta manusia secara berperingkat adalah untuk mengajar manusia untuk bekerja dalam keadaan yang tenang dan tersusun.Lihat!betapa cantik nya pengajaran yang boleh kita ambil.Sebenarnya dalam semua perkara yang kita lakukan ,InsyaAllah ada hikmahnya..

Jadi sentiasa lah kita gunakan akal yang dikurniakanNya untuk berfikir..Semoga ia dapat menambahkan keimanan kita kepada Allah..


                                                          LIHAT dan BERFIKIRLAH.


Allah tidak ciptakan sesuatu itu dengan sia-sia.Belajarlah walau daripada sekecil-kecil perkara hinggalah ke sebesar-besar perkara.Kutiplah dan galilah ilmu-ilmu yang tidak terhitung jumlahnya ini.

Renung-renungkan dan selamat beramal ^,~         <<ayat copy n paste :-)

No comments:

Post a Comment