Pages

3 January 2012

2 : Tested.


Pernah beberapa hari lepas, saya rasa sangat-sangat down..buat tu tak kena, buat ni tak kena, buat semua benda lah tak kena. 

Lama lah juga macamtu, sampai saya mesej seorang senior ni, saja nak bagi semangat up sikit.




Itu ayat yang dia send pada saya. 

Memang saya terkejut. Dalam down down tu, saya lupa tentang ayat ni. 

Ye, setiap apa yang keluar dari mulut kita, setiap apa yang kita cakap, Allah akan uji.

EITHER YOU SINK OR SWIM

                Ayat itu pula, saya terjumpa waktu tengah boring-boring selongkar buku buku yang banyak atas almari.

Nak kaitkan ayat tu dengan ayat Qur’an.., 

Setiap orang akan diuji. Dan dalam ujian yang kita lalui tu, hanya ada 2 jawapan.

EITHER YOU SINK OR SWIM

Samaada kita berjaya lalu dan tempuh ujian tu dengan jayanya ataupun.. kita jatuh tenggelam lemas dalam ujian yang ditimpakan atas kita.

Tapi, pada hakikatnya, setiap ujian yang didatangkan kat kita, mesti yang sesuai dengan kemampuan kita.

“Allah tak membebankan sesuatu kaum melainkan apa yang mampu dipikul oleh mereka”

Jadi, kenapa pula ada ramai je orang yang tersungkur bila berhadapan dengan ujian?

Bagi saya, MINDSET.

Sesiapa yang pandang ujian tu sebagai satu kebaikan untuk dirinya, jadi, baiklah ujian tu. Tapi kalau dia pandang ujian satu benda yang sangat membebankan, ujian tu akan tarik dia jatuh.

p/s : ingatan untuk saya juga! Yang selalu lupa tentang benda ni..

4 comments:

  1. Huaa.
    Saya pun,beberapa hari lepas,futur sgt3.
    sampai ada satu masa tu,sikit lagi nak buat emergency post dkt sni semata2 nk tulis, 'nk nangis'.

    haa.InsyaAllah3x!
    Allahu'alam.

    ReplyDelete
  2. Huu.
    cari semangat!
    susah jatuh lama-lama. susah nak bangun. ^_~

    ReplyDelete
  3. mmg sepertinya sume lgi diuji ya.
    manusia mmg x lekang dri ujian..
    ujian itu perlu untk m'naikkn pgkt iman kita!
    hidup kene sling kuat-menguati .
    uhibbukunna fillah ^,~

    ReplyDelete
  4. Memang kadang-kadang Allah beri rasa macam tuh~

    saya pun pernah nak buat macam satu. eheh..

    ReplyDelete